Ingen zoom Zoom 110% Zoom 120%
Les mer
Olympic_snowflakes_W593.jpg

Ungdoms-OL – Lillehammer 2016


12. til 21. februar 2016 arrangeres de 2. vinterolympiske ungdomsleker på Lillehammer. 1100 vintersportsutøvere mellom 15 og 18 år samles for å konkurrere innen 15 olympiske vinterdisipliner.

I dette undervisningsmateriellet fra Fremmedspråksenteret knyttes Ungdoms-OL til idrettstemaer, noe som gjør Lillehammer 2016 til en fin aktualitet å benytte seg av for å øve målspråket. Ressursen kan lett integreres i allerede planlagte undervisningsplaner ved at vanlige undervisningstemaer, som for eksempel daglige rutiner, veibeskrivelse, bildeanalyse, gloser om kroppen, vær, klær og innredning av rom, settes inn i OL- konteksten. 

Ressursen er utarbeidet spesielt for franskfaget, men mange av idéene kan lett overføres til andre språk og utvides på tvers av fag. Undervisningsoppleggene kan brukes uavhengig av gitt rekkefølge.

Klikk inn for idéer til OL-preget undervisning og se hva du har lyst til å bringe inn i klasserommet ditt!:

Undervisningsopplegg knyttet til Ungdoms-OL
Introduksjon  Undervisningsopplegg for introduksjon av Ungdoms-OL, Lillehammer 2016. Se PowerPoint-presentasjoner på norsk (fasit), fransk (fasit), spansk (fasit) eller tysk (fasit).
Før OL Undervisningsopplegg om vinterdisipliner, trening og utøvere.
Rett før OL Undervisningsopplegg med fokus på Lillehammer som reisedestinasjon.
Under OL Undervisningsopplegg om hva en OL-opplevelse kan bety for publikum og utøvere.
Etter OL Undervisningsopplegg med tilbakeblikk på Ungdoms-OL 2016.
Neste OL Undervisningsopplegg hvor elevene foreslår neste OL- vertsby og promoteringen av denne.

 

Mottoet til Lillehammer 2016 oppsummeres under slagordet «Spreng grenser, skap morgendagen», noe som vel også kan sies å høre til språklærernes og -elevenes hverdag.

 

Aktiviteter før lesing Aktiviteter under lesing Aktiviteter etter lesing

Vår visjon


Økt interesse for språk!
Økt motivasjon for språklæring!
Økt kvalitet i opplæringen!
Bedre ferdigheter i mange språk!
Oppdatert av Tina Buckholm 17.12.2015 - Ved feil/mangler - kontakt: Webmaster Fremmedspråksenteret